2016-06-29 Stefan Ränk blir ny styrelseledamot i Nobelhuset

Pressmeddelande 29 juni 2016

Stefan Ränk, Einar Mattssons koncernchef har valts in som ny ledamot i styrelsen för Nobelhuset.

Nobelpriset fascinerar människor världen över. Nobel Center blir ett efterlängtat hem för mötet mellan spetsforskning och allmänhet och för det offentliga samtalet mellan forskare. Min förhoppning är att jag kan bidra till att Stockholm får en långsiktigt hållbar fysisk plattform som stärker dessa samtal och möten”, säger Stefan Ränk, koncernchef för Einar Mattsson.

Stefan Ränk har en lång och gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen och har också i olika sammanhang visat ett stort samhällsengagemang. Hans kompetens kommer till stor nytta när vi nu tar viktiga steg mot byggstart för Nobel Center. Vi är mycket glada att Stefan Ränk valt att tacka ja till att sitta i styrelsen för Nobelhuset”, säger Lars Heikensten, VD Nobelstiftelsen.

Einar Mattsson är Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder och har varit verksam på Stockholms bostadsmarknad i över 80 år. Einar Mattsson är en av ett tjugotal stiftelser, företag och privatpersoner som donerat medel till byggandet av Nobel Center.

Nobelhuset AB ansvarar för att utveckla Nobel Center, en byggnad för kulturell och vetenskaplig verksamhet på Blasieholmen i Stockholm. Bolagets uppgift är att projektera, uppföra, äga, förvalta och utveckla Nobel Center, samt bedriva därmed förenlig verksamhet. Arbetet med att utveckla verksamheten i Nobel Center bedrivs inom Nobelstiftelsen, Nobel Media och Nobelmuseet.

Om projektet
Nobel Center kommer att bygga upp sin publika verksamhet med utställningar, skolprogram, möten och föreläsningar kring Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred. Med utgångspunkt i Nobelpristagarnas belönade insatser och inspirerande berättelser kommer Nobel Center att kunna ta sig an både vår historia, vår samtid och de stora frågor som är avgörande för vår värld och vår framtid. För arkitekturen står David Chipperfield och Christoph Felger som i april 2014 utsågs av en enig jury till vinnare i arkitekttävlingen om Nobel Center.

Rebecka Oxelström, kommunikationschef för Nobel Center
rebecka.oxelstrom@nobelcenter.se, +46 734 12 66 75