2016-09-02 Stockholms stad och Nobel Center samarbetar kring ny satsning på skolan

Pressmeddelande, 2 september 2016

Lagom till höstterminens skolstart dras ett arbete i gång med att utveckla ett nytt koncept för de skolprogram som ska finnas i Nobel Center. En unik satsning där den tidigare rektorn för Södra Latins gymnasium, Annika Hedås Falk, lånas ut från Stockholms stad för att under två år leda arbetet som ska göra att fler elever i framtiden kan lära sig mer om Nobelpriset.

Annika Hedås Falk. Foto Björn Tesch

Annika Hedås Falk. Foto Björn Tesch

Nobelmuseet är mycket populärt och skolorna står idag i kö för att få komma dit. Nobel Center kommer möjliggöra en helt annan kapacitet och bli en fantastisk tillgång för Stockholms och hela Sveriges elever. Jag är glad att vi nu kan utveckla skolprogrammen så att fler elever kan ta del av och inspireras av Nobel Centers verksamhet”, säger Olle Burell (S), skolborgarråd i Stockholms stad i en kommentar.

Satsningen som nu görs ska sätta ramarna för det pedagogiska innehållet i Nobel Center. Det kan handla om anpassade skolprogram för olika åldrar, eget skapande och utforskande experiment, forskarkollo för skolbarn etc. Dessutom finns ambitionen att kunna erbjuda lärare fortbildning och möjlighet att få bra pedagogiska material för att beskriva Nobelpriset. En viktig del i arbetet blir även att titta på digitala komplement för att nå ut till skolor världen över som inte kan resa till Nobel Center.

Vi är glada att Stockholms stad ser detta som en viktig satsning och bidrar med den erfarenhet och det nätverk som Annika Hedås Falk har. Hennes uppdrag blir att plocka godbitarna från dagens skolprogram i Nobelmuseet men framförallt tänka nytt. Möjligheterna att nå ut till fler skolor är stora när Nobel Center öppnar”, säger Lars Heikensten, vd för Nobelstiftelsen.

Nobelprisets grundbudskap om att riktigt goda idéer kan förändra världen är något som borde spridas till fler elever och lärare. Det vill jag bidra till genom att vara med och utveckla en attraktiv verksamhet i Nobel Center som blir till nytta för skolor runt om i Sverige”, säger Annika Hedås-Falk.

Dagens Nobelmuseum tar emot cirka tre skolklasser om dagen. I Nobel Center finns kapacitet att ta emot 12 klasser per dag. En välbehövlig ökning, eftersom Nobelmuseet idag tvingas säga nej till många klasser som vill komma.

Annika Hedås Falk har lång erfarenhet av att arbeta som lärare och rektor runt om i Stockholm. Bland annat har hon arbetat i Hjulsta, Rågsved, på Lidingö och i några av Stockholms innerstadsskolor.

Om Nobel Center
Nobel Center på Blasieholmen i Stockholm kommer att samla en publik verksamhet med utställningar, skolprogram, möten och föreläsningar kring Nobelprisets unika kombination av ämnesområden – naturvetenskap, litteratur och fred. Med utgångspunkt i Nobelpristagarnas belönade insatser och inspirerande berättelser kommer Nobel Center att kunna ta sig an både vår historia, vår samtid och de stora frågor som är avgörande för vår värld och vår framtid. För arkitekturen står David Chipperfield och Christoph Felger som i april 2014 utsågs av en enig jury till vinnare i arkitekttävlingen om Nobel Center.

För mer information
Rebecka Oxelström, kommunikationschef Nobel Center
rebecka.oxelstrom@nobelcenter.se, +46 734 12 66 75

Presskontakt för Olle Burell: Tomas Gustavsson, +46 76-122 91 99

Klicka på bilden för att ladda ner en högupplöst bild.

Annika Hedås Falk. Foto Björn Tesch

Annika Hedås Falk. Foto Björn Tesch