2013-12-03 Susanne Lindh utsedd till VD för Nobelhuset AB

Pressmeddelande 3 december 2013

Susanne Lindh har i dag utsetts till VD för Nobelhuset AB, med uppdraget att skapa ett Nobel Center på Blasieholmen i Stockholm.

Susanne kommer närmast från tjänsten som stadsbyggnadsdirektör i Stockholms stad. Sedan 2009 har hon lett stadsbyggnadskontoret vars verksamhet omfattar strategisk och fysisk planering för bostäder, arbetsplatser, infrastruktur och service. Susanne har haft uppdraget att effektivisera plan- och byggprocessen samt att åstadkomma en bättre byggmiljö i Stockholm.

Innan arbetade Susanne med att leda investerings- och projektverksamheten vid Vägverket under många år, som divisionschef med ansvar för infrastrukturinvesteringar i hela landet och som regionchef bl.a. i Stockholm. I dessa roller har hon varit beställare av stora infrastrukturprojekt och ansvarat för ekonomisk och annan uppföljning. Hon har även flera års erfarenhet från arbete på både Finans- och Kommunikationsdepartementet. Susanne är civilekonom med examen från Handelshögskolan i Stockholm.

”Tidigare drömmar om ett Nobel Center är nu på väg att förverkligas på en av Stockholms vackraste platser, Blasieholmen. Jag ser fram emot att få vara med och skapa den nya byggnaden på Blasieholmen och samverka med andra kring det framtida innehållet. En första uppgift är att ta det vinnande förslaget i den pågående arkitekttävlingen vidare i planering och till genomförande. Nobelprisets varumärke kommer att stärkas ytterligare med ett välbesökt och internationellt uppmärksammat Nobel Center”, säger Susanne Lindh i en kommentar.

”Vi är glada att vi lyckats engagera Susanne Lindh. Hon har tidigare drivit stora byggprojekt och haft ansvar för stadsbyggnadsfrågor i Stockholm. Den unika kombinationen gör henne väldigt lämplig för att ta ansvar för arbetet med Nobel Center, med sikte på invigning 2018. Tillsammans med ledningen för Nobelstiftelsen, Nobelmuseet AB och Nobel Media AB ska Susanne vara med och utveckla Nobel Center till ett centrum för naturvetenskap, humaniora och fredsfrågor i Nobelprisets anda” säger Lars Heikensten, som är styrelseordförande i Nobelhuset AB och VD för Nobelstiftelsen.

Susanne Lindh tillträder sin nya tjänst senast den 1 mars 2014.

Kontakt: Annika Pontikis, Informationsansvarig, Nobelstiftelsen

E-post: annika.pontikis@nobel.se, tel: 08-663 14 70, 070-454 76 72

Om Nobelhuset AB

Nobelhuset AB bildades under 2012 med syfte att skapa ett Nobel Center, en byggnad för kulturell och vetenskaplig verksamhet på Blasieholmen i Stockholm. Bolagets uppgift är att projektera, uppföra, äga, förvalta och utveckla Nobel Center, samt att bedriva därmed förenlig verksamhet.

Image: Susanne Lindh