Lärarkväll: Faktaresistent eller klartänkt?

Lärare i alla ämnen och alla stadier är varmt välkomna till lärarkväll på Nobelmuseet 15 november 17.00-19.00!

Kan skolan vaccinera unga mot pseudovetenskap, populism och missuppfattningar? Hur kan vi lära eleverna vetenskaplig metod på ett begripligt sätt? På vår lärarkväll 15 november visar vi hur lärare kan jobba med Klartänkt, ett kostnadsfritt material med filmer och lärarhandledning om kritiskt tänkande, vetenskaplig metod och argumentationsfel. Vi visar också hur du kan arbeta med utgångspunkt i Roslings bok Factfulness som vi på Nobel Center just gett till alla som går i trean på gymnasiet. Under kvällen får du verktyg för att arbeta med utgångspunkt i boken, även om dina elever inte läst hela boken.

 

Vi får också en direktrapport från konventet Flat Earth Society som filmproducenten och journalisten Rasmus Åkerblom bevakar i Denver, USA.

 

Möt läraren och skoldebattören Isak Skogstad, filosofiläraren Niklas Brismar Pålsson och Nobelmuseets pedagoger i en kväll med ny kunskap, praktiska tips och spännande diskussioner över en bit pizza.

Tillhörande material

Klartänkt – ett lektionsmaterial om vetenskaplig metod och kritiskt tänkande, åk 7–9. Klicka här för att ladda hem lärarhandledningen.

Factfulness – ladda hem boken och lärarhandledningen från Natur och Kulturs hemsida (gratis).

Tipsa din elever att ladda hem boken Factfulness!

 

Kvällen är fullbokad.

Programstart 17.00 så kom gärna 16.30 och titta runt i museet.

Förtäring: Vegetarisk pizza, lättöl och kaffe/te

 

Har du frågor, kontakta annika.hedas-falk@nobelcenter.se

Vi behandlar dina personuppgifter för att administrera din anmälan och deltagande. Denna behandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR), med stöd av den legala grunden intresseavvägning. Vi lagrar inte dina uppgifter längre än nödvändigt.

 

Välkomna!

Lärarkväll: Creativity, knowledge, art and black holes

Meet a Nobel Prize Laureate, an artist, a professor and a curator at the Nobel Museum Teacher Evening

 

Welcome to the Nobelmuseum on Wednesday December 5, 17.00–19.00

Can art and creative work help us understand and explain complex things in science and society? We think so and many Nobel Prize Laureates would agree.

 

Frank Wilzcek was awarded the Nobel Prize in Physics 2004. His research includes particle physics, black holes and the connections between ambitious theoretical ideas and concrete observable phenomena. Hear Frank talk about the intersection of art and science and how to expand perception through technology.

 

Betsy Devine is the curator of The pleasure of finding things out, a digital exhibition about art, science and the drive to discover, inspired by the curiosity of the Nobel Prize Laureate Richard Feynman. At the teacher evening, Betsy will guide us through the website’s resources that also can be used in schools.

 

Ingvar Sjöberg is a professor and the artistic leader of Stockholm University’s Digital Art Center, highlighting the interaction between academic, industrial, educational and public sectors sometimes through digital visualization.

 

Frida Wikström, creative producer for Floating Pictures, creates interactive light art installations in the public space where audience participation is the key factor. In the project The Children’s Nobel, pre-school-kids interpret the 2016 Nobel Prize in chemistry about molecular machines, and the kids made great creations to visualize what they understood.

 

So can art help us understand and explain the complexity of science? Let’s find out by being inspired at a teacher evening at Nobel Museum. Welcome to an exciting evening about creativity, knowledge, art and black holes!
Free entrance but limited space, register here 
Food: Vegetarian pizza, light beer and coffee/tea
Questions?

Om våra lärarkvällar

Vi erbjuder diskussioner, möjligheter till frågor och förhoppningsvis svar på ämnen relaterade till vår verksamhet, samt kaffe och avslutande mingel med lättare förtäring.

Har du frågor om lärarkvällarna? Kontakta andreas.lundin@nobelmuseum.se.

 


Tidigare lärarkvällar

Vi har haft tre lärarkvällar i höst. En om årets Nobelpris, en baserad på vår utställning Rätten till frihet–Martin Luther King, Jr (29/9–15/9 2018) och en om läkemedel i naturen.

 

18 oktober, Årets Nobelpris och Nobeltema i skolan

Vi bjöd in till en kväll då vi berättade om årets Nobelpris på en nivå som alla kunde hänga med på. Vi introducerade även skolprojektet Nobel Creations 2018 som i år blir tillgängligt för alla. I projektet kan ni som klass arbeta med konstnärliga tolkningar av årets pris.

Information om Nobel Creations finns här.

 

5 september, Rätten till Frihet–Martin Luther King Jr

Inför invigningen av utställningen Rätten till frihet – Martin Luther King, Jr bjöd Nobelmuseets skolavdelning in till en informativ och inspirerande lärarkväll för de som undervisar på högstadiet och gymnasiet.

Kvällen innehöll:

  • Föredrag med Gloria Ray Karlmark, en av de nio afroamerikanska ungdomar – de så kallade Little Rock Nine – som 1957, med skydd av soldater ur USA:s försvarsmakt, studerade på Little Rock Central High School i Little Rock. Gloria Ray Karlmark, idag bosatt i Sverige, berättade om sina upplevelser och sitt engagemang i den amerikanska medborgarrättelsen.
  • Presentation av utställningen och det skolprogram som kommer att erbjudas i anslutning till utställningen.

 

18 september Läkemedel i naturen

De senaste åren har forskare blivit alltmer uppmärksamma på att läkemedel som sprids i naturen kan ge ekologiska effekter. Under lärarkvällen den 18 september 2018 fick lärare möjlighet att lära sig mer om denna problematik och diskutera betydelsen av nya forskningsrön.

Medverkande:

  • Tomas Brodin, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, Umeå Universitet,
  • Bengt Mattson, sakkunnig från LIF – de forskande läkemedelsföretagen (Läkemedelsindustriföreningen) med flera.

Deltagarna fick även en genomgång av flera relaterade Nobelpris.